Wet zorg en dwang: Onvrijwillige zorg (h)erkennen – Microlearning
Onvrijwillige zorg is de basis van de Wet zorg en dwang. De vraag ‘Is dit onvrijwillige zorg?’ zou iedere zorgprofessional zich continu moeten stellen én moeten kunnen beantwoorden.
Om de Wet zorg en dwang goed te implementeren zou iedere medewerker op de werkvloer moeten weten wat onvrijwillige zorg inhoudt. Ze moeten zich bij alle (zorg)handelingen afvragen of het wel vrijwillige zorg is. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. In de praktijk zijn er vaak nog veel ‘regeltjes’, die zonder dat men het doorheeft eigenlijk onvrijwillige zorg zijn.
Het doel
Het doel van de microlearning is het kunnen beantwoorden van de vraag: ‘Is dit (onnodige) onvrijwillige zorg?’. We leren de deelnemer hiervoor een methodiek. Met 5 vragen, een handig ezelsbruggetje en een beslisboom.
De deelnemers krijgen verspreid over 3 weken in totaal 10 korte mails (geen gedoe met apps of inlogcodes). Die mail noemen wij een leersnipper en bevat altijd een klein brokje hapklare informatie en een praktijkopdracht. De leersnippers zijn kort, leuk en afwisselend. Er zit van alles in: video, quiz, puzzel, gedicht, muziek, spel, infographic en nog veel meer. Klaar in 5 minuten per dag. Waar en wanneer men wilt.
De week daarna volgen nog 3 leersnippers gevuld met input vanuit de deelnemers zelf. De deelnemer bepaalt dus zelf wat hij/zij wilt leren en met collega’s wilt delen.
Kernwoorden van de microlearning: herken onvrijwillige zorg, afwisselend, leuk, kort.
Voor wie?
De microlearning is bedoeld voor iedereen die handelingen verricht bij of met bewoners in een intramurale instelling of in de thuiszorg. Dit zijn de verzorgenden en verpleegkundigen, maar bijvoorbeeld ook helpenden, assistenten, huiskamermedewerkers en activiteitenbegeleiders. Er is geen voorkennis nodig.
Van verlettijd is eigenlijk geen sprake. Standaard krijgt de organisatie inzicht in het leerrendement door een mini-Kennismonitor en analytics over het gebruik van de microlearning. Klik hier voor meer algemene informatie over onze microlearnings.
Vraag hieronder de gratis mini-microlearning Onvrijwillige zorg aan!
Onze microlearnings zijn uniek in hun aanpak. Het leerrendement is veel hoger dan bij andere soorten trainingen, en dat in enkele minuten, zonder verlettijd. Herhaling maakt dat het routine wordt. Casuïstiek maakt het concreet en tastbaar. Door praktijkopdrachten leren ze het toepassen, reflecteren ze op zichzelf en gaan ze samen in gesprek over (on)vrijwillige zorg en mogelijke alternatieven.
Het programma wordt op maat gemaakt: deelnemers bepalen zelf gedeeltelijk de inhoud van het programma en de organisatie kan het eigen beleid toevoegen.
Stuur mij de demo