Omgaan met de (on)vermogens van mensen met dementie – Microlearnings

Kunnen mensen met dementie bewust liegen? Hoe ga je ermee om als iemand iets zegt wat niet waar kan zijn? Mensen met dementie doen soms dingen die wij niet kunnen volgen of zelfs niet fijn vinden. De oorzaak ligt vaak in de ziekte, ze doen het niet ‘express’. Hoe zit dat? En hoe ga je ermee om?

Mensen met dementie krijgen problemen met hun geheugen en met functioneren op allerlei vlakken. Daardoor gaan ze ‘raar’ gedrag vertonen. Ze kunnen niet meer anders, of weten het niet meer hoe het ook alweer wel zat of moet. Het is een onvermogen geworden. En die proberen ze vaak te verbloemen. Wij vinden die onvermogens vaak lastig.

Maar als je beter begrijpt waarom men doet wat men doet, en dat het door de ziekte komt, kun je het gedrag ook beter begrijpen. En er beter mee omgaan. Door begrip ontstaat vanzelf meer geduld, en ook handvatten om de ander te helpen. Dat is wat we willen bereiken met de microlearning.

 

 

We nemen de deelnemer mee in de wereld van de hersenen en aandoeningen als:

  • confabuleren
  • facade gedrag
  • afasie
  • apraxie
  • agnosie

We leggen de link tussen deze gevolgen van dementie en de verschillende fasen van dementie. Bij iedere fase geven we tips voor de omgang met de persoon met dementie. En uiteraard hebben we het over hoe je de cliënten kunt helpen vanuit jouw eigen rol en houding.

Iedere leersnipper bevat één of meerdere praktijkopdrachten. Ze laten je de aandoeningen zelf te ervaren en na te denken over hoe je het geleerde in kunt zetten in het eigen werk.

Hoe werkt het?

In al onze microlearnings krijgen de deelnemers gedurende enkele weken korte emails (5-10 minuten). Zo’n mail noemen wij een leersnipper en bevat altijd een klein brokje hapklare informatie en een praktijkopdracht. De leersnippers zijn leuk, laagdrempelig en afwisselend. Er zit van alles in: video, quiz, stellingen, puzzel en nog veel meer. Het loopt via de email, dus geen gedoe met apps of inlogcodes. Het is een leertraject: van individueel digitaal naar samen leren in de praktijk (werkplekleren). Leren waar en wanneer men zelf wilt. Van verlettijd is geen sprake.

Kernwoorden van de microlearning: dementie, prikkelverwerking, stoornissen, praktijk-gericht, laagdrempelig, afwisselend, kort, leuk, werkplekleren, email.

Deze microlearning serie is primair gemaakt voor verzorgenden en verpleegkundigen in de ouderenzorg. Daarnaast is hij ook geschikt voor bijvoorbeeld activteitenbegeleiders.

Vraag hieronder de gratis demo van de microlearning ‘(On)vermogens van mensen met dementie’ aan!

Onze microlearnings zijn uniek in hun aanpak. Door langer met het onderwerp bezig te zijn, gebeurt er écht iets bij de deelnemers. Het is laagdrempelig door de mail als medium, door de korte makkelijke stukjes tekst en doordat we het luchtig houden. Door de praktijkopdrachten reflecteren ze op hun eigen gedrag en handelen, leren ze de bewoners beter kennen en gaan ze samen aan de slag voor een betere omgang met mensen met dementie. Meer weten over microlearning? Klik hier om naar de pagina ‘wat is een microlearning’ te gaan.

Stuur mij de demo

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.