‘Time for change is now’
Corona of niet, wij hebben veel contact met onze klanten. Uiteraard over lopende trajecten, maar ook gewoon over hoe het met ze gaat, wat ze doormaken, waar ze mee bezig zijn. Die gesprekken leren ons zien wat voor hen belangrijk is en waar ze echt mee geholpen zijn.
Sinds corona zingt er een nieuw geluid. Het thuiswerken, overleggen op afstand en meer digitaal werken, levert naast de logische nadelen ook veel positieve bijwerkingen op. En die willen ze behouden. Dus wordt er veel gereflecteerd. En bij alles nagedacht over of het ook anders kan. Dit geldt zeer zeker ook voor hoe we tegenwoordig leren en ontwikkelen. Is de training wel voor het hele team zinvol en passend wat betreft niveau? Is het noodzakelijk om de training klassikaal te doen? Is blended learning iets voor ons? Niet iedereen heeft al antwoorden maar ze zijn het over 1 ding eens: time for change is now.
Gemiste kans
Wat je vak ook is: leren hoort erbij. Het is gewoon een van die dingen die je continu doet. Helaas ervaren veel medewerkers in de zorg leren als iets dat ‘ook nog moet’. Een gemiste kans, want jezelf ontwikkelen houdt je geïnteresseerd en enthousiast en maakt dat je je zelfverzekerd voelt in wat je doet. Het houdt je werk leuk en maakt het makkelijker.
Ik snap dat gevoel wel. Trainingen zijn nu veelal klassikaal, met een e-learning of een klinische les. De medewerker volgt die op een vooraf bepaald moment, met vooraf bepaalde inhoud, volgens vastliggende werkvormen, met een vooraf bepaalde groep collega’s. Er is weinig tot geen eigen inspraak. Niet over wat men leren, op welk niveau, wanneer, op welke manier of met wie.
Voor de organisatie zijn deze vormen ook niet altijd ideaal. De trainingen kosten veel verlettijd, en dat in een tijd van toch al grote schaarste aan personeel. Ze zijn door die verlettijd ook kostbaar. En we weten al langer: het leerrendement is laag. We besteden dus veel geld aan iets waarvan het rendement laag is.
Na de training volgt het vraagstuk van de borging. Tijdens een training steekt men iets op, maar hoe zorg je dat het beklijft, vertaald wordt naar de praktijk? En hoe hou je ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelen? Dit is een vraag die in bijna ieder gesprek dat ik voer naar voren komt. Borgen van opgedane kennis is dus niet vanzelfsprekend.
Van georganiseerd leren naar continu groeien
Onze Kennismonitoren en trainingsaanpak zetten hier al mooie stappen in, maar bieden niet op al deze behoeften een antwoord. En dus zien wij kansen in twee richtingen: beter luisteren naar de behoeften van de zorgprofessional en een andere manier van leren.
Zo zijn ook wij al maanden aan het reflecteren, discussiëren, brainstormen, etc. Met elkaar, met onze trainers, met onze klanten. Over alle facetten van onze dienstverlening vragen we ons af: heeft dit toegevoegde waarde voor de medewerker? Kan die nog hoger? Is het ook leuk? Hoe houden we de inspanning zo klein mogelijk en het leerrendement zo hoog mogelijk?
We hebben aan het begin van dit jaar ouderdomspakken aangeschaft. Die zijn echt een fantastische manier om te laten ervaren hoe het voelt om afhankelijk te zijn van anderen. Je bekijkt je eigen werkzaamheden letterlijk door andere ogen. En hebben we onze evaluatievragenlijst aangepast. Geen cijfers meer, maar reflectievragen.
Dit zijn mooie stapjes in de goede richting, maar we willen veel verder gaan. De kern van de oplossing is volgens ons dat je leren niet teveel moet organiseren. Leren doe je continu. Tijdens het werk, maar ook daarbuiten. In kleine stapjes. Die leuk zijn en je prikkelen. Die je laten ervaren, laten voelen. Je hersenen slaan informatie met een emotie veel beter en langer op. Doet het iets met je en is het klein genoeg, dan blijft het je bij. En ga je groeien. Bijna ongemerkt.
Als organisatie zijn er vervolgens 2 dingen cruciaal om te faciliteren: zorgen dat de inhoud bij de behoefte past. Die moet je dus leren kennen. En ten tweede: stuur de inhoud waar nodig bij door te meten wat het oplevert.
Wij zijn er klaar voor
Door corona is de ouderenzorg klaar gemaakt voor verandering. Dit maakt het voor ons mogelijk om te groeien in de richting die ik zojuist schetste. Waar wij in geloven en al langer naartoe willen.
We zijn dan ook heel hard bezig met producten in deze nieuwe stijl. Producten waarbij medewerkers zeer frequent hele kleine brokjes leerelementen aangeboden krijgen. Op een leuke, speelse manier. Geen saaie teksten, maar actueel nieuws, stellingen, casuïstiek, filmpjes, games, quizzen, zelfervaringsoefeningen, prikkelende praktijkopdrachten, etc. Nog dit jaar lanceren we met deze opzet een nieuw product.
Wij zijn er klaar voor, beweegt u met ons mee?
Marlijn Abbink-Cornelissen
Directeur Ideon