Samenwerken met familie in het verpleeghuis

Samenwerken met de familie wordt door veel zorginstellingen belangrijk gevonden. Maar ook moeilijk! Want hoe pak je dat aan? Hoe communiceer je met de familie? Hoe betrek je de naasten bij het dagelijks leven of juist bij de extra activiteiten?

Het contact met vertrouwde mensen is voor bewoners van het verpleeghuis zó belangrijk. Mensen die hun geschiedenis kennen en weten wat ze in hun leven gedaan hebben. Mensen die hen een zoen geven of een aai over de bol. Mensen die speciaal voor hen komen. Hier wat ideeën om die samenwerking met de familie vorm te geven.

  1. Het intake gesprek
    Een intakegesprek wordt meestal gevoerd als iemand – vaak overhaast omdat er ineens plek is – verhuist naar een verpleeghuis. Hoe fijn zou het zijn om dat gesprek vooraf te voeren en het te laten plaatsvinden bij de toekomstige bewoner thuis. Je ziet hoe iemand woont, leeft en in de eigen omgeving functioneert.
  2. Het levensboek
    Om iemand beter te kunnen begrijpen, helpt het als je iemands geschiedenis kent. Vraag bij de eerste contacten al of de naasten een dergelijk levensboek – zo mogelijk samen met de toekomstige bewoner – willen maken. Daarmee krijg je informatie over belangrijke gebeurtenissen en personen in iemands leven.
  3. Contactpersoon vanuit het verpleeghuis
    Vaak wordt de contactpersoon aangewezen door het verpleeghuis, omdat ze ‘aan de beurt is’. Toch is er niet altijd een klik met de familie. Hoe zou het zijn als de familie, na wat uitgebreidere kennismaking, zelf kan kiezen wie ze graag als contactpersoon willen?
  4. Informatie, informatie en informatie
    Als je je dierbare naar het verpleeghuis verhuist, is dat een enorme stap. De naasten krijgen daarmee ook een nieuw bezoekadres. Hoe heet je hen welkom? Waar hangen ze hun jas op? Mogen ze thee en koffie maken? Mogen ze andere bewoners helpen met eten en drinken? Mogen ze iemand mee nemen naar buiten en aan wie geven ze dat door? Mogen ze blijven eten of blijven slapen? Allemaal vragen waar nieuwe ‘bezoekers’ mee kunnen zitten. Je wilt graag dat ‘bezoek’ vaak terugkomt. Daar kun je als zorginstelling echt aan meewerken, door te zorgen voor een warm welkom en goede informatie.

Een echt welkom voor de nieuwe bewoner en zijn sociale netwerk is zó belangrijk.


Over de auteur

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.